Benodigdheden:

• 3/4 enthousiaste clubleden als trekkers
  • ca. 10 deelnemers aan de activiteit

Opzet:

Het idee is vrij simpel. Je zoekt een dag uit waarop veel clubleden kunnen, bijvoorbeeld de vaste avond waarop je club toch al samen komt, en je verzamelt op een centrale plek. De locatie kies je zelf uit. Het liefst een plek waar veel afval of rommel ligt, in een dorp of stad, in een wijk of straat waar veel mensen langs lopen. Wat je tegen kunt komen zijn sigarettenpeuken, plastic zakjes, blikjes of flesjes en ander afval.
Zorg dat je een uurtje bezig gaat, tussendoor even koffie drinkt en tijd hebt voor een praatje, en dat er ook een korte break is. Na 2,5 uur heb je al best veel rotzooi opgeruimd. Zorg dat je het afval verzamelt en spreek vooraf af wie het in de ondergrondse container gooit of afvoert.
Gegarandeerd een leuke ochtend met een goed gevoel!

TIPS:

• Check op de site Nederland schoon of bij de gemeente van je club. Zij hebben voor acties rondom zwerfafval mogelijkheden in aanschaf materiaal.
  • Overweeg aan te sluiten bij de World CleanUp Day, om samen nog meer impact te maken!