Wie wij zijn

De Lionsclub Groningen Groote Griet dankt haar naam aan een historisch evenement in de Groninger geschiedenis. Nieuwsgierig hoe dat zit? Kijk dan eens HIER op Wikipedia.

Onze vrouwenclub is opgericht op 26 september 1998 en telt momenteel 21 leden. De club vierde inmiddels haar eerste, tweede en derde, vierde en recent ons vijfde lustrum! De leden van de club worden vaak aangesproken met de term 'Grieten'. Grieten zijn afkomstig uit diverse beroepsgroepen, we willen een zo divers mogelijk gezelschap zijn met een breed netwerk. Leden komen zowel uit de profit als de non-profit sector. Wat we met elkaar gemeen hebben is dat we graag op vrijwillige basis samen willen werken aan maatschappelijke vraagstukken.

Diversiteit

Wij vinden diversiteit belangrijk, want het is leuk om mensen uit andere beroepen te ontmoeten en daardoor je blik te verruimen. Naast dat wij onze club graag willen aanvullen met nieuwe leden, zijn we ook bezig met het vereenvoudigen van lidmaatschap voor studenten en jongere leden. Wij zouden ook graag in contact komen met vrouwen die net als wij een actieve carrière hebben of die nog aan deze actieve carrière gaan beginnen en die zich daarnaast ook graag willen inzetten voor maatschappelijke doelen en vraagstukken.

Gezellig

Wij combineren gezelligheid en vriendschap met activiteiten voor de maatschappij. Wij ontmoeten elkaar elke veertien dagen op woensdag en eten dan samen. Onze 'basis' is het Scandinavisch Dorp in Eelderwolde, aan het Paterswoldsemeer. Soms gaan we ergens anders heen, bijvoorbeeld bij één van de Grieten thuis, of naar de film of het theater. Naast ons maatschappelijke bijdrage is er ook ruimte voor het goede gesprek en belangstelling voor elkaar in goede en minder goede tijden.

Twee keer per jaar hebben we een officiële ledenvergadering. Van tijd tot tijd zijn er uitstapjes / excursies, soms met partners en/of gasten. In de zomer zijn we vaak te gast bij een van de leden thuis in de tuin. De Grieten kennen geen vaste vakantieperiodes; onze bijeenkomsten gaan het gehele jaar door, maar die in de zomervakantie zijn optioneel. Wie kan en het gezellig vindt, die komt.

Er geldt binnen de Lionsorganisatie een vaste regel dat er niet wordt gedebatteerd over politiek en godsdienst. Daar houden wij ons aan!

Projecten

Het motto van de Lions is We Serve. Wij willen dus iets nuttigs doen voor de maatschappij. Dat is en blijft nog steeds hard nodig. Wij kiezen daarom via de goededoelencommissie jaarlijks enkele goede doelen in de naaste omgeving en schenken hun het door ons verworven geld, stellen onze kennis ter beschikking, of steken zelf de handen uit de mouwen. Wij vinden het belangrijk dat het gekozen doel geen subsidies langs andere weg ontvangt en controleren altijd zorgvuldig of het geld goed terechtkomt.

Geld bij elkaar brengen doen we via projecten die onze club zelf organiseert, of we doen dit samen met een of meer andere Lionsclubs of een Leoclub (de jongerenclub van de Lions). Zie hier voor meer informatie de knop 'Projecten'.

Lid worden?

Wij verwelkomen graag nieuwe enthousiaste leden vanaf 25 jaar die in of rondom Groningen / Haren wonen en/of werken. Maatschappelijke betrokkenheid, opgewektheid en gevoel voor humor vinden we belangrijk. Spreekt je dit aan, dan ben je bij de Grieten aan het goede adres.

Hoe gaat dat dan, lid worden?

Als je belangstelling hebt om lid te worden, of nadere vragen hebt, stuur dan een mailtje naar de secretaris van LC Groningen Groote Griet: Groningen.grootegriet@lions.nl. Zij zal daarvan de voorzitter van de ledencommissie op de hoogte stellen. Vervolgens neemt deze contact met je op. Daarna is er een eventueel een kennismakingsgesprek met leden van de commissie en kan je als kandidaat-lid worden voorgedragen. Nog steeds enthousiast? Dan volgt een uitnodiging om een bijeenkomst te bezoeken en de sfeer te proeven. Daarna is de beslissing aan jou.

Wat verwachten we?

We verwachten:

• dat je regelmatig aanwezig bent op onze bijeenkomsten;
  • dat je maatschappelijk betrokken bent;
  • dat je op termijn beschikbaar bent voor een bestuursfunctie;
  • dat je je actief inzet voor de club en voor onderhanden projecten.

Kosten

De contributie bedraagt € 49,- per maand. Dit is inclusief de maaltijden tijdens de bijeenkomsten, drankjes en koffie. Voor studenten is er een speciale regeling beschikbaar. Neem contact met ons op als je hierin geïnteresseerd bent!