Project van Lionsclub Deventer Ijsselvallei

Projectteam:

• 3/4 enthousiaste clubleden als trekkers

Opzet:

Het doel van het project HoopHeggen (gestart in 2019) is het planten van zoveel mogelijk heggen, singels, hagen en struweelheggen in Nederland, en dit met alleen inheemse soorten. De aanplant van een heg is een boost voor de Nederlandse biodiversiteit, na een jaar zitten er vijf soorten insecten op en rond de geplante, bloeiende heggen, en ook vogels, andere dieren, diverse kruiden, mossen en paddenstoelen. Kortom, een heg vormt een snelweg voor dieren en planten in het Nederlandse cultuurlandschap: het verbindt niet alleen biodiversiteit, maar ook mensen, het gezamenlijk planten is een kameraadschappelijke activiteit die ervoor zorgt dat mensen trots zijn op hun herschapen landschap. Tenslotte blijkt uit onderzoek dat de aanleg van heggen ook gunstig is voor de landbouw, met name voor het vee.

TIPS:

• Vraag lokale tuincentra om dit project te sponsoren, of organiseer vooraf een fundraiser met je club om de heggen te bekostigen.
  • Meer informatie vind je op de website https://hoopheggen.nl/