11/10/2017

Op 11 oktober kwamen de Grieten bijeen voor een 'Benen op Tafel'-sessie. Deze keer eentje met wat extra aandacht voor Duurzaamheid, omdat het de Week van de Duurzaamheid was en er zaterdag een Lions Duurzaamheidssymposium is Amsterdam wordt gehouden. Er waren ook vijf kandidaatleden aanwezig: Willeke, Petra, Jessica, Sandra en Kristel deden mee in het bespreken van het thema. Afsluitend gaven we allemaal één goede tip aan elkaar. zodat we de komende maanden onze duurzaamheidsfactor nog wat kunnen verhogen.

De Grieten Duurzaamheidstips - Oktober 2017

• Tuin NIET al te veel opruimen = vriendelijker voor diverse insecten/vlinders.
  • Haal een paar tegels/verharding uit je tuin.
  • Samen douchen, ook goed voor de relatie
  • Duurzame (nieuwe) apparaten uitzoeken met milieu-aanduidingen.
  • Zoveel mogelijk gebruik maken van het Openbaar Vervoer en de OV-fiets.
  • Isolatie in huis nakijken en regelen. Bv. Schaapwol.
  • Minder printen = minder papiergebruik.
  • Zorg om diverse wintersportgebieden met sneeuwkanonnen (Dubai) : energievreters!
  • Restjes eten bewaren in diepvriesbakjes (en later op eten).
  • Eigen varkentjes houden op grasland en ook de schillen van dorpsbewoners te eten geven (en misschien wel het varkentje slachten/opeten tzt.).
  • Minder vlees en vis, duurzamer vlees en vis (letten op keurmerken).
  • Geen 2e auto, maar de (elektrische bak-)fiets pakken
  • Duurzame, bewuste, inzetbaarheid van mensen/medewerkers vergroten. Leven Lang Leren / Groeien / Bloeien.
  • Minder naar de supermarkt, meer naar de ‘boer’ of markt, streekproducten. Koop Nederlandse producten: die verbruikten minste CO2 bij het transport.
  • Voor twee dagen koken.
  • Hybride auto aanschaffen.
  • Duurzame materialen kiezen, zoals type kist en bekleding (begrafenis-branche).
  • Goed, vaker, tandenpoetsen voorkomt gaatjes/vullingen/extra kosten op korte en langere termijn.
  • Neem abonnement op luisterboeken of luister-app (Storytel).
  • Ga meer sporten, wilskracht, doen en vergroot je daadkracht.
  • Koop geen gesneden groentes, duurder en vaak minder vers.
  • Strooi je koffieprut in de tuin.
  • Gebruik minder plastic, neem altijd een eigen tas mee.
  • Slow food, niets weggooien, maak eigen sausjes, gebruik geen ‘zakjes’ maar bakjes.
  • Deel je spullen of je huis met een ander (is duurzaam en geeft veel voldoening).
  • Lever je afval gescheiden in, ook je Nespresso-cupjes bij de winkel.
  • Bespaar water, ook bij het tandenpoetsen. Poets op een plek zonder kraan.
  • Leef energiezuinig en neem zonnecollectoren als dit kan.
  • Neem je verantwoordelijkheid. Kleine stapjes in bewuster leven helpen.

De tips staan ook als PDF in de OwnCloud.