16/07/2020

De jaarlijkse 'Bloemen-voor-Bloemen' actie was dit jaar, (on)danks(zij) de corona maatregelen een enorm succes. We zijn alle kopers én verkopers enorm dankbaar dat we een prachtige opbrengst van ruim 3700 euro hebben weten te realiseren voor onze Goede Doelen. Deze doelen zijn inmiddels blij gemaakt met een donatie.

De cheques worden zo mogelijk persoonlijk overhandigd en we hopen iedereen dit jaar één of meerdere updates te kunnen geven van hoe het met deze projecten gaat, zodat iedereen kan zien dat je niet alleen prachtige bloemen koopt maar ook bijdraagt aan deze prachtige initiatieven!

Floortje reikt namens de Grieten de cheque uit aan Willemien Lenstra van het Hospice Gasthuis GroningenHospice Gasthuis Groningen

De naamgever van onze actie. 'Bloemen-voor-Bloemen': het Hospice kan ook het komend jaar haar kamers en vertrekken wekelijks voorzien van verse bloemen door de donatie van €1.200 die we hen uit de opbrengst konden doen.

Het Hospice is een vrijwilligersproject, Gemiddeld 40 gasten per jaar verblijven in dit kleinschalige 'bijna-thuis-huis', waar iedereen op zijn eigen manier zijn laatste levensfase kan doorbrengen. Floortje Teeuwen reikte op 1 juli namens de Lionsclub Groningen Groote Griet de cheque uit aan Willemien Lenstra van het Hospice Gasthuis Groningen.

Wil je meer weten over hoe het er in een hospice aan toe gaat?
Willemien schreef een prachtig boekje met verhalen, dat je HIER kunt bestellen,

Jasmijn Kracht On Tour Fonds

Vrouwencentrum Jasmijn is een stedelijk multicultureel centrum in de stad Groningen waar vrouwen met verschillende achtergronden en culturen elkaar ontmoeten.

Het centrum helpt vrouwen onder andere aan onderwijs voor een goede toekomst. Daarom doen ze mee aan de campagne Kracht on Tour, die is bedoeld om te stimuleren dat meer vrouwen betaald gaan werken. Hiervoor is het Jasmijn Kracht on Tour Fonds beschikbaar. Dit fonds steunt vrouwen zonder beroepsopleiding om een opleiding te volgen. Dit doen ze door het financieren van schoolgeld en boeken.

Met de donatie van 1400 euro uit de opbrengst van de Bloemenactie kan één vrouw een jaar lang studeren. Meer informatie over het Fonds en hoe je bij kunt dragen vind je op de website.

Alice Thijs, directeur Multicultureel Vrouwencentrum Jasmijn, neemt de cheque in ontvangst van 'Griet' Hermine Naves.

Stichting Aaltied Goud(vink)

In 2019 zetten we ons (zoals elk jaar) als club in voor de actie NL Doet. We waren te gast in Vinkhuizen, alwaar we sopten, boenden, verfden en stoften in het 'thuis' van de Stichting Aaltied Goud(vink). Zo leerden we deze club en haar aanvoerder Ludwig Trieling kennen als wijkverbeteraars. Ze pakken alles aan waarvan ze denken dat de buurt en haar bewoners er beter door worden. Zo ook in dit geval. De donatie van 600 euro zal worden besteed aan :

• het beitsen en verven van beide tuinhuizen van de moestuin;
  • waarna beide tuinhuizen worden voorzien van een nieuwe dakbedekking;
  • er tuinaarde, compost, zaden, etc worden aangeschaft om de tuin weer vruchtbaar te maken.

De moestuin is in de wijk een sociaal maatschappelijk belangrijk onderdeel. Naast dat het groente en fruit oplevert geeft het ook samenhang in de wijk en onder de deelnemers door samen te werken in de tuinen.

Feithhuis Voedselbank Actie

In maart 2020 brak corona uit. Dit zette een heleboel dingen op zijn kop, waaronder de aanlevering van voedingsmiddelen naar de Voedselbanken. Want: geen horeca en uitverkochte supermarkten zorgden er voor dat er vrijwel geen restproducten meer waren. Eigenaar Keimpe Postema van Restaurant 't Feithhuis aarzelde niet en ging met zijn keukenbrigade aan de slag voor de Voedselbanken. De producten die tot maaltijden gekookt werden moesten worden aangeschaft en hier werd geld voor ingezameld. Wij hebben hier als club een steen in de vorm van 500 euro aan bijgedragen uit de inkomsten van de Bloemenactie.

Stichting Kopland Groningen

De Stichting Kopland Groningen is één van onze jaarlijkse doelen: ieder jaar verzamelen we Sinterklaas-cadeautjes. Deze worden in mooie tasjes en papiertjes verpakt en cadeau gedaan aan vooral moeders en kinderen in het Kopland. We verstrekken uit de Bloemenactie een extra donatie van 150 euro aan de Stichting Kopland. Groningen. Een deel daarvan zal worden gebruikt voor de aanschaf van opbergdozen voor de spulleninzameling voor daklozen, een ander deel zal worden aangewend voor extra benodigde producten en kleding voor daklozen.