Doel

Denkend aan de opwarming van de aarde en de steeds vaker terugkerende natuurrampen moeten we samen zorgen voor meer balans tussen mens, milieu en aarde. Als Lions kunnen we dit individueel en binnen onze eigen club doen, door ervoor te zorgen dat we met de fiets naar clubavonden gaan, dat we lokale restaurants en ondernemingen betrekken bij onze evenementen, dat we niet aan voedselverspilling doen. Een paar simpele voorbeelden, die met een kleine inzet makkelijk realiseerbaar zijn. Maar we kunnen meer doen! Als we het samen doen met alle clubs in Nederland. Want we zijn met veel en samen kunnen we veel meer impact maken. En wanneer we het aanpakken met alle clubs internationaal is het verschil dat we kunnen maken nog veel groter.

De Toolkit gebruiken

Deze Toolkit brengt de vele goede ideeën die er binnen de Lions, en ook daarbuiten, al zijn samen. We denken dat het waardevoller is om alles wat er bedacht is te bundelen, toegankelijk te maken en onder de aandacht te brengen van alle clubs, dan dat we weer een individueel duurzaamheidsproject bedenken. Een Toolkit dus, waarin het gezamenlijke denkwerk en de creativiteit van velen samenkomen, waardoor we het nu allemaal kunnen doen.Onze Toolkit bevat al een aantal projecten die voor veel grote en kleinere clubs makkelijk uitvoerbaar zijn en kan worden aangevuld met andere projecten. We hopen dat hierdoor meer clubs meedoen met internationale initiatieven zoals de World Cleanup Day, met landelijke activiteiten zoals NL DOET en daarnaast ook eigen initiatieven aandragen of 1 van de kant- en klare club projecten gaan uitvoeren. Samen maken we het verschil!

Stappenplan

De Toolkit bestaat uit een stappenplan:

• Stap 1 - Voorlichting en informatie
  • Stap 2 - Enthousiasmeren
  • Stap 3 - Aan de slag!
  • Stap 4 - Evalueren en delen

ACTIE!

Stap 1 - Voorlichting en informatie

Er is een bestaande PowerPoint presentatie voor alle clubs die te downloaden is. Er wordt een wervend filmpje gemaakt voor de toolkit, dat de inhoud kort en visueel aantrekkelijk toelicht.

Stap 2 - Enthousiasmeren

Binnen de clubs worden coördinatoren Duurzaamheid benadert en als die er (nog) niet zijn is er vast iemand die als aanspreekpunt duurzaamheid wil fungeren. Diegene kan de club motiveren en informeren en samen met de leden een datum prikken en/of een project adopteren of zelf een project aandragen.

Stap 3 - Aan de slag!

Op de volgende pagina’s hebben we een aantal projecten uitgewerkt, die makkelijk toepasbaar zijn met 3-4 clubleden, in elke regio in Nederland. We hopen dat veel clubs ermee aan de slag gaan, waarbij moet worden aangemerkt dat sommige projecten eerder zijn uitgevoerd en anderen echt nieuw zijn qua opzet.
De projectenlijst kan, wanneer de Toolkit als ‘Het Beste Idee’ wordt gekozen, worden uitgebreid met Duurzaamheidsinitiatieven van clubs die al succesvol zijn gebleken, zoals pluktuinen, ruilbeurzen voor kleding, speelgoed en andere goederen, moestuinen, etc. Zo kan de Toolkit naast een handig stuk gereedschap ook een bron van inspiratie worden.

CLUB-ACTIE
Clean up actie in de wijk

HoopHeggen | Lions Deventer Ijsselvallei

Fundraiser Duurzaam Doel in de buurt

Pickup & Recycle batterijen

NATIONALE ACTIE
NL DOET / Lions helpen

INTERNATIONALE ACTIE
World CleanUp Day

Stap 4 - Evalueren en delen

Na de activiteit is het goed om samen te evalueren, wat ging er goed en wat kan anders. Het is van groot belang om Successen te delen, dus foto's en verslagen worden gedeeld op Social Media en met andere Lions clubs, om als inspirerend voorbeeld te dienen! Denk ook aan het betrekken van lokale, regionale of landelijke pers bij je actie: goed voor Duurzaamheid en goed voor de Lions!
De Districtscoördinator Duurzaamheid heeft de verbinding met de clubs in zijn district op het gebied van Duurzaamheid. Hij/zij kan gebruik maken van de clubkennis die bij gouverneur en zonevoorzitters is. De Districtscoördinator weet welke acties of projecten er spelen en actief aan meegedaan wordt en zal deze initiatieven stimuleren hun project toe te voegen aan de Toolkit.
Dit projectplan kan weer dienen als voorbeeld in de toolkit. Op deze manier is de cirkel rond en blijft de Toolkit levend met mooie goed werkende projecten/ideeën.
De Toolkit wordt aangevuld met voorbeelden op het gebied van Evalueren en Delen van Projecten.

Hierbij geven we een voorbeeld van een project waar wij als Lionsclub Groningen Groote Griet hebben deelgenomen, en hoe we dit hebben gedeeld op verschillende kanalen: